RSS Feed     Twitter     Facebook

Jak odzyskać podatek za pracę w Anglii

Rozmiar czcionki:
Jak odzyskać podatek za pracę w Anglii

Jeśli byliście zatrudnieni w Wielkiej Brytanii odzyskać możecie nadpłacony podatek. Średni zwrot na osobę wynosi 2400 zł. Podpowiemy, co trzeba wiedzieć, aby się rozliczyć. Na pewno każdy z nas zna kogoś, kto pracuje lub pracował w Wielkiej Brytanii. Mimo, że większość zatrudnionych w Anglii osób nie ma obowiązku do rozliczania się z podatku, jednakże warto to zrobić. Nadpłacony podatek odzyskuje aż 85% z pracujących osób. Skoro średni zwrot na osobę wynosi 2400 zł, jest się o co starać.

Rok podatkowy w Anglii

Rok podatkowy w Anglii trwa od 6 kwietnia danego roku do 5 kwietnia roku następnego. Stąd nie rozliczamy się za 2009 roku tak jak w Polsce, ale na przełomie lat np. 2009/2010. Istnieje zasada, że rozliczenia odbywają się wstecz do 5 lat i musimy się rozliczyć za ten cały okres pracy, co jest dodatkowym utrudnieniem. W związku z tym, jeśli do rozliczenia zgłosimy rok podatkowy 2009/2010, a pracowaliśmy również w 2008/2009, wtedy proces rozpatrywania naszej sprawy nie zostanie ukończony w urzędzie, dopóki nie uzupełnimy z poprzedniego okresu podatkowego informacji od wszystkich pracodawców.

Potrzebne dokumenty

Podatek rozliczyć możemy na podstawie jednego z trzech dokumentów: P45, P60 lub tzw. paska wypłaty. Pierwszy dokument powinniśmy otrzymać po skończeniu pracy w danej firmie od pracodawcy. Drugi – po zakończeniu roku podatkowego. Trzeci natomiast podsumowuje comiesięczne wypłaty i niestety mając tylko ten dokument, powinniśmy się uzbroić w cierpliwość, gdyż proces zwrotu podatku potrwać może dłużej. Należy pamiętać, że chociaż jeden z tych druków musimy mieć od każdego pracodawcy. Oznacza to, że jeśli miał ktoś np. czterech pracodawców, do rozliczenia podatku powinien posiadać cztery dokumenty.

Ile trwa zwrot podatku?

Średnio zwrot trwa 4-6 miesięcy. W przypadku spraw bardziej skomplikowanych – odpowiednio dłużej. Czas rozliczenia zależy od brytyjskiego urzędu oraz od tego, czy podatnik przekaże od razu komplet dokumentów od pracodawców, a także poda wszystkie niezbędne informacje.

Samozatrudnienie i praca na własny rachunek

Większość zatrudnionych osób nie ma obowiązku rozliczania się. Jedynie prawo wymaga tego od osób pracujących na własny rachunek i samozatrudnionych. Osoby samozatrudnione pracujące w branży budowlanej posiadają tzw. numer UTR (zamiast niego dawniej była karta CIS). Rozliczenia podatku dokonywane są do 2006/2007 w oparciu o informacje z voucherów lub od 2007/2008 z faktur. W przypadku osób samozatrudnionych, nie wiedzą oni nawet, że zarejestrowani są na takich zasadach. Dowiadują się dopiero tego, gdy przychodzą ponaglenia z urzędu podatkowego. W tym przypadku są potrzebne standardowe P45, P60 lub pasek wypłaty. W obu przypadkach grożą kary za brak rozliczenia.

Numer ubezpieczenia krajowego

Numer ubezpieczenia NI powinniśmy podać rozliczając się z urzędem. Jest to odpowiednik polskiego numeru PESEL. Ale możemy się rozliczyć bez niego. Ubiegając się o zwrot podatku, należy liczyć się z tym, że jeśli nie posiadamy stałego numeru NI, cały proces się wydłuży.

Kiedy przysługuje zwrot pieniędzy?

Powinniśmy pamiętać, że nie wszyscy możemy liczyć na zwrot nadpłaconego podatku. Część osób może mieć niedopłatę. Dlatego też warto zgłosić się do firmy, która zajmuje się rozliczaniem podatku za pracę za granicą i dowiedzieć się czy przysługuje nam zwrot pieniędzy czy też nie. Jeśli nie mamy obowiązku rozliczania się, a jednocześnie dowiemy się, że mamy niedopłatę, sprawa nie zostanie po prostu zgłoszona do urzędu.

Be the first to like.

Skomentuj artykuł

Musisz być zalogowany aby komentować.